cookies
Vei găsi „cookie-urile” noastre delicioase
Scopul cookie-urilor site-ului Muziker este de a face din vizita ta o experiență plăcută în orice moment. Ești de acord cu utilizarea tuturor cookie-urilor apăsând butonul „Sunt de acord”, sau selectezi în setări doar cele pe care le agreezi. Mai multe informații.
Sunt de acord
Refuză

Cum să alegi un monitor de studio

09.02.2023
4 min. de citit
Juraj Haruštiak
Monitoarele de studio sunt o dotare standard a fiecărui studio de înregistrare profesional sau de acasă. Monitoarele de studio de calitate trebuie să reflecte sunetul înregistrat fidel și fără îmbunătățire și sunt un ajutor indispensabil atunci când sunt mixate mai multe înregistrări.
Cum să alegi un monitor de studio

Boxele hi-fi convenționale sunt proiectate pentru a face sunetul rezultat mai atractiv prin suprimarea și preluarea unor lățimi de bandă, astfel încât nu sunt potrivite pentru monitorizarea sunetului în timpul înregistrării și postproducției sunetului. Monitoarele de studio sunt proiectate pentru a produce un sunet detaliat și realist, care este echilibrat pe întregul spectru de frecvențe. Avertizare! Monitoarele de studio sunt vândute separat și doar uneori în pereche.

Monitoare pasive vs. monitoare active

Rezolvarea acestei dileme simplifică procesul de selecție. Difuzoarele pasive pot fi ușor identificate prin clemele de cablu de pe spate, care sunt utilizate pentru a conecta cablurile de la amplificatorul de putere. Spre deosebire de difuzoarele active, acestea nu au un amplificator încorporat în corp. Categoriile speciale de modele sunt denumite bi-amping sau tri-amping. Fiecare driver de difuzor este alimentat de un amplificator separat. Avantajul unui monitor pasiv este modularitatea mai mare a conexiunii.

Deși este mai ușor de combinat cu alte dispozitive în general, standardul majorității studiilor de astăzi este monitor activ cu amplificator încorporat. Se conectează direct la o placă de sunet sau la un mixer. Amplificarea difuzoarelor individuale este asigurată fie de un amplificator comun, fie de mai multe amplificatoare separate, de calitate diferită.

Construcție închisă vs. construcție cu gaură bas reflex

Când faceți o selecție, merită să vă concentrați asupra tipului de construcție în sine. Pentru modelele cu cutie închisă, aerul din interior, care se mișcă sub influența membranei, joacă, de asemenea, un rol important. Cu toate acestea, acest aer tinde să opună mai multă rezistență, mai ales atunci când se propagă frecvențele de bas, care apoi sună prea plat. Studiourile profesionale preferă, prin urmare, monitoarele cu o gaură bas reflex, care se află de obicei pe partea din față sau din spate a structurii cutiei.

Monitoarele apropiate față de cele de distanță și locația monitorului

Percepția sonoră rezultată este afectată nu numai de parametrii monitorului, ci și de parametrii camerei. Sunetul rezonează din pereți și de pe fiecare piesă de mobilier din cameră. Este ideal să poziționați monitorul astfel încât ascultătorul să se afle în raza reverberării directe, fără ecoul dat de pereți. Cu cât camera este mai mică, cu atât raza de reverberație este mai mică.

Difuzorul ar trebui să fie poziționat astfel încât să fie în linia directă a ascultătorului, fără obstacole. Se recomandă amplasarea boxelor pe un suport sau suspendarea lor pe un perete. Condițiile ideale sunt realizate prin rotirea uniformă a ambelor difuzoare către urechea ascultătorului, astfel încât marginile din spate ale difuzoarelor să formeze un unghi de aproximativ 60 de grade față de interior. Aranjăm monitoarele astfel încât ascultarea să aibă loc în raza de reverberație directă, adică la aproximativ 1,2 m de urechea ascultătorului și astfel încât monitoarele să formeze un triunghi echilateral cu capul ascultătorului. Monitoarele pe care le folosim în acest mod se numesc monitoare în câmp apropiat.

Selectarea dimensiunii difuzoarelor trebuie să fie legată de dimensiunea camerei. Un difuzor care este prea mare într-o cameră mică va provoca mai mult probleme decât beneficii. Sunetul va fi prea puternic și va rezona necontrolat din pereți și din obiectele din cameră, provocând o distorsiune semnificativă. Recomandările noastre pot oferi îndrumări de bază:

Dimensiunea difuzorului (inci)Dimensiunea minimă a camerei (m)Puterea difuzorului (W)
3“ – 4“2,7 m x 2,1 m15 W – 30 W
4,5“ – 7“3,9 m x 3,0 m30 W – 60 W
8“ – 10“4,6 m x 3,0 m60 W – 100 W
10“ (+subwoofer)> 4,6 m x 3,0 m> 100 W

Cu toate acestea, pentru găsirea poziției ideale a monitorului în raport cu ascultătorul, întâmpinăm o problemă cu frecvențele de bas. Acestea se răspândesc prin spațiu mult mai necontrolat. În afară de reverberația directă a monitoarelor de câmp apropiat, intensitatea frecvențelor de bas va scădea odată cu creșterea distanței, iar sunetul reflectat va deveni prea distorsionat. Soluția ideală este de a combina monitoare cu câmp apropiat cu monitoare cu câmp îndepărtat, care diferă de monitoarele de câmp apropiat datorită diametrului mai mare al difuzoarelor și puterii mai mari. Monitoarele de câmp îndepărtat pot fi plasate de la 0,6 m până la 1,2 m în spatele monitoarelor de câmp apropiat, astfel încât să formeze o axă cu monitoarele de câmp apropiat și capul ascultătorului.

Propagarea sunetului este cea mai afectată de parametrii de mediu, așa că ar trebui să încercăm să îmbunătățim cât mai mult camera în care monitorizăm sunetul. Din păcate, dispoziția dreptunghiulară tradițională nu ajută mult la o bună propagare a sunetului, iar reflexiile apar sub forma unui accent considerabil sau a suprimării unor frecvențe. Prin urmare, vă recomandăm să vă îmbunătățiți acustica camerei utilizând elemente acustice pentru a instala o capcană de absorbție a basului, montare pe perete panouri absorbante sau difuzoare și dacă așezăm monitoare de studio pe o masă, ar trebui, desigur, să fie adecvat izolator.

Răspunsul în frecvență plană

Sunetul ideal ar trebui să fie echilibrat și cât mai clar posibil la fiecare frecvență. Înregistrarea are prea mult bas sau unele note nu pot fi identificate cu acuratețe? Monitorul este probabil de vină. Răspunsul la frecvență plană își dezvăluie cel mai bine esența naturală la frecvențe medii. Vocile, chitarele sau, de exemplu, un tambur ritmic, vor suna corect și pline de viață pe monitoarele de înaltă calitate și se vor propaga cel mai bine în acest spațiu. Banda de frecvență înaltă este dominată de sunete de cimbale și cimbalele hi-hat. În această bandă, sunetul trebuie să fie clar, dar nu „ars”. Fiecare atingere vocală ar trebui să fie recunoscută în sunetul de la monitoarele de calitate.

Rezumat

Monitoarele de studio de calitate trebuie să sune realist și fără înfrumusețare. Selecția lor trebuie să fie supusă parametrilor camerei și trebuie să fie amplasate corect în cameră. Avertizare! Nu toate modelele sunt disponibile ca o pereche, cele mai multe sunt comercializate doar ca o singură bucată. Dilema poate fi simplificată selectând un set redus care include compatibilitate suplimentară cu monitoarele studiouri și produse precum bureți izolatoari, plăci de sunet, căști, cabluri, suporturi sau microfon.


Monitoare de studio